Saturday, September 15, 2012

De hemlösas stad - recension

De hemlösas stad


Författare: Annika Luther
Huvudperson: Lilja Koskinen
Handlar om: År 2035 stiger vattenytan med 10 meter, och stora delar av Helsingfors blir dränkt och man evakuerar hela Finland till Jyväskylä som blir ny huvudstad, och allt utanför dess murar blir okänt och osäkert. Men 15 år senare börjar 15-åriga Lilja tröttna på den lugna och rutinerade tillvaron och sitt sport och kantele fyllda liv i Jyväskylä, och blir nyfiken på det okända utanför murarna. Så hon rymmer till sin födelsestad som nu kallas för Halsingih. Dit har det flyttat människor från alla världens hörn efter att det evakuerades och hon får flytta in hos en indisk familj och börja leva under helt andra villkor än hon var van vid.
Vad jag tyckte: Den var jätte intressant och bra, och det var tror jag speciellt spännande eftersom jag själv bor i Finland att läsa om det. Det är dessutom ungefär så här man väntar sig att det kommer att vara i framtiden, och det var otroligt spännande att efter att jag läst ut den åka in till helsingfors och se platserna från boken i verkligheten. Jag rekomenderar verkligen den här boken!
Betyg 1-10: 8, den var bra, rolig, spännande och intressant, men den innehöll inte så mycket romantik och jag vet inte om den är lika bra som jag upplevde den för någon som bor utanför finland.

No comments:

Post a Comment